המאמרים של מריאור

מריאור - טיפול בפחד נהיגה

פחד נהיגה | חרדת נהיגה

פחד נהיגה נחשב אמנם לפוביה (פחד ממוקד) אבל בראיה רחבה יותר נהיגה בכביש מייצגת את הדרך בה אדם מתנהל ונוהג בחייו. פחד נהיגה ברוב המקרים משקף פחדים אחרים המלווים אדם בחייו. פחד נהיגה פוגש רבים מאתנו בהתנהלות היומיומית שלנו בחיים.  הקושי בנהיגה בכביש ברוב המקרים הוא טריגר לקושי אחר בחיינו וההבנה הזאת היא הצעד הראשון בדרך לשחרור הפחד.

לרינה (שם בדוי)  היה פחד נהיגה . היא פחדה ממשאיות ורכבים אחרים  ותיארה אותם כ"אוכלי אדם" ובעיקר הייתה נכנסת לפאניקה ומאבדת שליטה בכל פעם שצפרו לה כדי שתיסע מהר.  בתהליך שעברה הסתבר שבני המשפחה הכתיבו לה ולחצו עליה לפעול אחרת ממה שרצתה. היא פחדה מהם בדיוק כמו שפחדה ממשאיות ורכבים.  הלחץ שהפעילו עליה היה בדיוק כמו הלחץ שחשה בכל פעם שצפרו לה. רינה הבינה שיהיה עליה להאמין בעצמה ולהביע את דעתה גם אם היא מנוגדת לדעת האחרים 

הקושי של עדי (שם בדוי) היה בפקק תנועה שעצר אותה מלהתקדם וגרם לה לחוסר שקט. היא פחדה שלא יהיה לה פתח מילוט אם יקרה לה משהו.  בתהליך שעברה ספרה שבכל ערב אחרי שסיימה את כל המטלות שלה במקום להנות מהשקט של מנוחה של לא לעשות כלום הייתה מוצפת במחשבות שגרמו לה לדיכאון.  הבינה שעצירה בפקק שיקף את הקושי שלה "לנוח" כי אלו היו עבורה רגעים של חשבון נפש מהם היא "ברחה" על ידי עשייה. 

דן (שם בדוי) לא היה מסוגל לנהוג בכבישים מהירים ופתוחים שלא היה להם סוף. הוא הבין  שזה פוגש אותו בחיי היום יום בצורך שלו להיות בשליטה, הוא היה מתוכנן מאד. הקושי שלו היה לאבד שליטה במצבים בלתי צפויים הוא היה זקוק לביטחון היה לו קשה עם הפתעות. בתהליך למד לשחרר שליטה ולפתוח את עצמו לאפשרויות חדשות

ועכשיו ברצוני לעצור לרגע ולהתייחס לפחד נהיגה כפי שהוא קורה ללא קשר להשתקפות שלו בחיינו.  לבדוק מה זה הפחד הזה?  מה הסיבות? איך הוא משפיע על היומיום? מה התסמינים? ומה תוכלו כבר לעשות כדי להשתחרר מפחד נהיגה..  

מה זה פחד נהיגה או חרדת נהיגה והאם הפחד הוא באמת מ"נהיגה"? 

ממש לא! רובכם יודעים לנהוג מצוין, עובדה שנהגתם בעבר. אז מה כן? הפחד הוא ממה שעלול לקרות לכם בדרך תוך כדי נהיגה וגם לא בכל דרך כי עובדה שאין לכם בעיה לנהוג בתוך העיר או הישוב שלכם.  המצבים או המקומות בהם מתעורר הפחד הם בעיקר:

בכבישים פתוחים כשלא רואים את הסוף

בכבישים מהיר שאין בו שוליים לעצירה

בהשתלבויות

ברמזורים

בפקקי תנועה

במנהרות

בגשרים

מריאור טיפול בפחד נהיגה - חרדת נהיגה
פחד מנהיגה הוא ממה שעלול לקרות לכם בדרך

סיבות נפוצות לפחד נהיגה

מחשבה ודיבור פנימי

כמעט אצל כולם הפחד מתחיל עוד הרבה לפני שמתחילים לנהוג. הסיבה נעוצה במחשבות וב"סרטים" שמריצים בראש , סרטים על מה שעלול לקרות לכם או לרכב או לרכבים אחרים הנוסעים בכביש. הדיבור הפנימי לרוב יהיה: " מה אם ארגיש רע…מה אם יתקלקלו הבלמים, מה אם משאית תאבד שליטה ותיכנס בי" …

טראומה אישית.

אדם שפעם אחת הרגיש רע תוך כדי נהיגה או חווה התקף חרדה, יימנע בהמשך מנהיגה באותו המקום בו זה קרה ולעיתים גם ממקומות  דומים בהם הוא עלול לחוות שוב התקף. 

השלכות

אדם שנקלע לתאונה של מישהו אחר יחשוב שאולי גם לו זה יכול לקרות, מה שיגרום לו בהמשך לפחד לנהוג

חרדה

אדם הסובל מחרדות והתקפי חרדה יפחד לנהוג כי אולי יקבל התקף חרדה  תוך כדי נהיגה

אמונות מגבילות 

אדם שניזון מחדשות וסיפורים על תאונות דרכים פציעות ומוות יאמץ לעצמו אמונה שלנהוג זה מסוכן. לרוב גם לא יוציא רישיון נהיגה ואם יש לו רישיון יפחד לנהוג. 

איך נראים חייו של אדם שיש לו פחד נהיגה?

אובדן הספונטניות והעצמאות

אחד מההשלכות המתסכלות ביותר לפחד נהיגה זה אובדן העצמאות. אדם שנהג בעבר לכל מקום ובכל זמן שרק רצה, מוצא את עצמו תלוי בטוב ליבם ובלוח הזמנים של האחרים  שיסיעו אותו או יהיו אתו כשהוא נוהג . במקרים בהם אדם נוהג למרות הפחד, כל נסיעה הופכת עבורו לפרוייקט  כי הוא עסוק בלתכנן דרכים חלופיות כדי להגיע לאן שהוא רוצה להגיע והבעיה שלא תמיד  יש דרך חלופית ובמקרה הזה ונאלץ להתארגן עם טרמפ שלא תמיד עומד בלוח הזמנים שלו.  התחושה היא כמו "ציפור" שיש לה כנפיים אבל לא מסוגלת לעוף כי כנפיה שבורות. לא פעם אדם עם פחד נהיגה  מוותר על פגישה חשובה כי אין לו איך להגיע. 

  • פגיעה במרקם היחסים בבית ובזוגיות

הורה עם פחד נהיגה מפסיק להסיע את ילדיו לבית ספר או חוגים או חברים. בני זוג שאחד מהם מפחד לנהוג יוצר מעמסה על בן זוגו אשר חווה אחריות להסיע את בן זוגו לכל מקום מה שיוצר ביניהם מתח כי התלות של האחד בשני משבש את מרקם היחסים ביניהם . במקרים בהם אדם מפחד אפילו לשבת ליד נהג  בני הזוג מפסיקים לצאת ביחד ונוצר ביניהם ריחוק.

  • ריחוק מחברים וצמצום תרבות הפנאי

במפגשים עם חברים, ביציאה לבילוי אדם פחד נהיגה נאלץ לבקש מהחברים שיקחו ויחזירו אותו מה שיכול להכביד עליהם וגם לא תמיד מתאפשר להם. במצבים אלה אדם מתבייש לבקש כי לא רוצה להכביד. הוא מוותר על חיי הפנאי והחברה ונשאר בבית מתוסכל ומאוכזב מעצמו וחייו.

  • פגיעה בדימוי העצמי

אדם עם פחד נהיגה מרגיש עם הזמן "סוג ב" ההשוואה לאחרים שנוהגים בחופשיות יכולה לעורר בו קנאה ותחושה של "אני פגום" משהו אצלי לא בסדר ואין לי שליטה על זה.  חלקם נכנסים לייאוש ודיכאון

מהם התסמינים של פחד נהיגה?

גם פחד נהיגה כחו חרדות ופחדים אחרים מתבטא באותם התסמינים הפיזיולוגים כמו דופק מואץ, קושי נשימתי, לחץ בחזה, סחרחורת, יובש בפה, הזעה, רעד, ועוד ועוד. חשוב לציין שאצל כל אחד מאתנו התסמינים יהיו שונים . 

מה תוכלו כבר לעשות כדי להשתחרר מהפחד הזה? איך להתגבר על חרדה בנהיגה?

תזהו את המסר

פחד נהיגה כמו כל פחד אחר הוא סימן עבורנו לעצור ולחשב מסלול מחדש, כלומר להבין  היכן זה פוגש אותנו בהתנהלות היומית ומהו הדבר שעלינו לשחרר ולשנות בהתנהלות הזאת

תשנו דיבור

מאחר והפחד הוא לא מנהיגה אלא ממה שעלול לקרות בדרך והחשש שלא יהיה מי שיציל אותנו, מזמינה אתכם כבר למחוק מהלקסיקון שלכם את המילים: דרך, נהיגה, נסיעה  ולהחליף אותן למילה אחת: "הגעה"

תשאלו את עצמכם 3 שאלות וגם תענו עליהן:

לאן אני רוצה להגיע (שימת דגש למילה "להגיע")

למה חשוב לי להגיע לשם?

כשכבר הגעתי לשם מה אני רואה שומע ומרגיש

לטיפים נוספים ולתהליך המלא לשחרור פחד נהיגה מוזמנים לפנות אליי

תודה

מריאור

לפרטים על התהליך הממוקד לשחרור מחרדה

אהבתם? שתפו:

מריאור - מאסטרית NLP

מריאור - מאסטרית NLP

היי, אני מריאור ואני מאסטרית NLP דמיון מודרך ופסיכותרפיה הוליסטית, מנטורית למערכות יחסים ומומחית בטיפול בכל סוגי החרדות.

הניסיון הרב שרכשתי במהלך 31 השנים האחרונות, בהן פגשתי וטיפלתי במגוון אתגרים רגשיים והתנהגותיים, הוביל אותי לפתח את שיטת מריאור, שיטה בה בתהליך ממוקד בתמיכה אישית אני מצליחה להקל על מצבי לחץ חרדה פוביות וקונפליקטים אישיים וחברתיים.

מאמרים שיעניינו אותך

צרו קשר בוואטסאפ ואחזור אליכם לשיחת היכרות קצרה ללא עלות

אין מה להתבייש, אין סיבה לסבול. אני יכולה לעזור!

או השאירו פרטים ואצור קשר בהקדם

צרו קשר בוואטסאפ ואחזור אליכם לשיחת היכרות קצרה ללא עלות

אין מה להתבייש, אין סיבה לסבול. אני יכולה לעזור!

או השאירו פרטים ואצור קשר בהקדם